Wednesday 15 February 2017

Kek Pisang

Assalamualaikum warga MAHN.

Pagi ini, saya nak sedekahkan resepi Kek Pisang yang saya gunakan untuk tempahan jualan. Kek pisang ini sangat simple, kurang manis dan rasa pisang 100%. Sesuai sangat untuk minum petang layan kopi atau teh O. Dapat pula keluar je oven makan panas-panas, perghhhh 😄
Kebanyakkan tempahan yang saya terima adalah untuk majlis-majlis dan kenduri-kendara  tertentu 😊

Saya bagi tips bagaimana nak dapat Kek Pisang yang gebu dan lembut ye 😊

+ Saya gunakan 100% minyak jagung.
+ Saya hanya gunakan Pisang Berangan untuk dapatkan bau yang wangi.
+ Pisang yang dilecek biarkan seketika 10-15minit sebelum di mixer. Ini untuk dapatkan warna kek yang lebih gelap & menampakkan jalur-jalur pada kek nanti.
+ Saya suka bakar hingga garing bahagian atas dan tepi kek. Sedap 😊👍
+ Kek Pisang yang cantik ialah apabila masak ia sedikit pecah atau merekah dibahagian atasnya.

Resepi Kek Pisang.

1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 sk soda bikarbonat
1sk baking powder
-diayak

4-5 biji pisang berangan
-dilecek lembut

1 cawan minyak jagung mazola
3/4 cawan gula halus
2 biji telur gred b
Sedikit esen vanilla
-mixer hingga kembang/ putih

Masukkan pisang tadi.
-mix rata

Kaup balik tepung.

Alas loyang kertas. Gris tepi loyang.

Bakar 30minit 170c
Bahagian atas gelap turunkan suhu 150c. Bakar 10minit lagi hingga masak.

Selamat mencuba dear.
Silalah share di wall masing-masing. Manfaatkan resepi ini untuk memikat selera ahli keluarga atau untuk jualan bisnes. Saya doakan mudah-mudahan dilimpahruahkan rezeki dan dipermudahkan urusan harian kita semua 😍😊 Aamiin.

No comments:

Post a Comment